Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Hogyan válasszak edzőruhát?

 Hogyan válasszak edzőruhát?
Az edzőruha kiválasztása téttel jár. Nagyon sok múlik ugyanis a tökéletes ruhán. Az edzés közbeni komfortérzet nagyon sok mindent meghatároz. Ezért hoztunk egy kis útmutatót, hogyan válogasd össze a megfelelő szettet. 

Ez alapján a tartalomjegyzék alapján könnyen megtalálod majd, hogy miről szeretnél olvasni. Csak kattints a megfelelő témára, és már oda is ugrasz a szövegben.

Miért fontos a jó edzőruha?

Milyen a jó edzőruha?

Kényelmes

Az adott mozgásformához illik

Jól szellőzik

Alkalmazkodik a körülményekhez: például ha kell, melegen tart

Csinosnak érzed benne magad

Milyen felsőt válasszak?

Mikor milyen topot érdemes viselni?

A rövid ujjú póló szerepe

Mikor kell hosszú ujjú felső és milyen legyen?

Hogyan válassz nadrágot sporthoz?

Tudtad, hogy a zokni is számít?

Találd meg a tökéletes edzőszettet!

Miért fontos a jó edzőruha?

A megfelelő edzőruha kiválasztása azért számít, mert nagyon fontos, hogy komfortosan érezd magad mozgás közben. Ha szoros a ruha, vagy ha fel-le csúszkál a felső, és egyfolytában igazgatod mozgás közben, akkor nem tudsz megfelelően koncentrálni. Pedig edzés közben ki kell tudnod kapcsolni, hogy csak a lényegre koncentrálj.  Például a  gyakorlatok helyes végrehajtására, a testtartásra, a mozdulat dinamikájára, arra, hogy a megfelelő izmok feszüljenek. Hiszen csak akkor fejlődhetünk, ha mindig kijavítjuk a hibáinkat, folyamatosan koncentrálva a mozdulatokra. 

Csak megfelelő edzőruhában tudunk hatékonyan sportolni. Persze ez csak akkor működik, ha mindig az adott sporthoz választjuk a ruhát. Másra van szükségünk kültéri sport esetében, ahol az időjáráshoz is alkalmazkodni kell, mint beltéri gyakorlatok végzésekor. Más ruhát kell viselni jógázáshoz, mint például crossfit edzés vagy épp teremfoci közben. 

Ami pedig nagyon fontos a funkcionális- ebben az esetben a mozgáshoz tervezett ruháknál- az az izzadság elvezetése. Hiszen nem csak a komfortérzetünkre hat negatívan, ha csupa víz lesz a ruhánk, hanem könnyen meg is fázhatunk. A szintetikus anyagok, melyekből az edzőruhák készülnek, elnyelik és elpárologtatják az izzadságot. 

Tehát összességében egy jó edzőruha minden szempontból támogatja a kényelmes és hatékony edzést. Kiegészít, segít, úgy, hogy észre sem veszed!

Milyen a jó edzőruha?

Milyen szempontok mentén válassz edzőruhát? A következő jellemzők mentén gondolkodva könnyen meg fogod találni az igazit. 

Kényelmes

A jó edzőruha ismérve, hogy viseléskor nem zavar. Annyira kényelmesen simul a testhez, hogy a gyakorlatokat könnyedén tudod végezni. Persze maga a kényelem sok tényező együttes jelenlétéből adódik. Mi most főleg a szabásra, az anyagra, és például a varrások hiányára gondoltunk. Érdemes ugyanis olyan ruhát viselni, amin a lehető legkevesebb varrás van. Olykor a látványos szegések, izgalmas megjelenés, plusz zsebek jól mutatnak, és segítséget is jelentenek. Azonban ha ezt csak vastag varrásokkal sikerült elérni, akkor bizony problémás a helyzet. Ugyanis mozgás közben könnyen kidörzsölik a bőrt ezek a varrások. Vízhólyagok, sebek teszik rossz élménnyé az edzést, és az azt követő napokat. 

A komfortérzetünk a ruha anyagán is múlik. Ezért kell odafigyelni arra, hogy kellemes legyen a bőrünknek a ruha tapintása, ne dörzsölődjön, és például jól szellőzzön. Ne vágjon be egy-egy divatos hasíték mentén, ne gabalyodjunk bele mozgás közben a látványos, de kényelmetlen pántokba, ne legyenek mindenhol könnyen kibomló fűzők, ne szúrjon egy-egy rejtett patentos gomb. Sok kis részlet tehet egy ruhát trendivé és különlegessé, úgy, hogy mellette sportolás közben zavarják a viselőjét.

Az adott mozgásformához illik

Akkor hoztál igazán jó döntést, ha olyan ruhát választottál, amely tökéletesen igazodik az általad végzett mozgás igényeihez. Például egy bicikliversenyző vagy egy versenyfutó nagy eséllyel aerodinamikus ruhát visel, melyek szűkek, szabásuk pedig segít abban, hogy mozgás közben minél kisebb legyen a levegő ellenállása. Hiszen itt minden mozdulat, minden másodperc számíthat.

De sok más sportnál szintén előny a megfelelő szabás, amely az adott mozgásformát támogatja, könnyebbé teszi az edzések végzését. Például ha bizonyos helyeken megerősített nadrágot vagy felsőt hordunk, hogy a sok extrém hatástól ne vékonyodjon el az anyag. Mert lehet, hogy a kedvenc farmerünkben nem szoktunk extra mély guggolásokat végezni, kitörést is csak akkor, ha elgurul egy alma a bevásárlókosarunkból, és épp így érjük el, de ilyenkor sem jellemző a magas ismétlésszám. Ezért a farmer nem fog elkopni térdnél, fenéknél. Ha jól választottál, akkor a sportleggings sem. Pont azért, mert egy jó fitness nadrág például ezekhez a gyakorlatokra van igazítva. 

Egyszóval mindig az adott sporthoz érdemes ruhát választanod. Mert így nagy eséllyel olyan ruhát kapsz, amilyen a te komfort igényeid mentén lett tervezve, szabva, varrva. Egy csomó apróság, részlet létezhet, amire te nem is gondoltál. De más - a ruha tervezője- már ismeri ezeket a buktatókat, ezért az adott sport kihívásahoz mérten alakította ki a nadrágot, topot, zoknit vagy cipőt. 

Néhány tipp:

  • Küzdősportoknál fontos, hogy minél testhezállóbb és könnyebb ruhát viselj, a vékony pamut kiváló megoldás. A testhezállóság azért számít, hogy ne tudjon az ellenfél a ruha segítségével földre vinni, vagy bármilyen módon kihasználni a védtelenséget, melyet egy bővebb ruha  nyújthat. A kényelem és a mozdulatok könnyű kivitelezhetősége miatt számít, hogy minél könnyebb legyen rajtad a ruha. Harcművészeteknél ott a hagyományos gi, melyhez aláöltözetként, amikor szükséges, szintén a könnyű és testhezálló felső lehet tökéletes.

  • A legtöbb sportnál azért számít a testhezálló felső, hogy, látszódjon a mozdulatok kivitelezése, annak pontossága, a testtartás.

  • Biciklizés, futás esetén egyszerre fontos az időjáráshoz való alkalmazkodás, az aerodinamika, és a láthatóság: ilyenkor kifejezetten biztonságos a fényvisszaverő betétekkel ellátott ruha, és a színes, élénk felsők.

  • Jógához érdemes könnyű, de hosszú nadrágot viselni, hogy a gyakorlatokat magabiztosan tudd végezni, anélkül, hogy a nadrág rövid szára, annak csúszkálása zavarna a mozgásban.

  • Tánchoz, fintesshez miniszoknyás, érdekesebb vagy elegánsabb szabású ruhákat választhatsz. Hiszen fellépőruhához hasonló szerepe lehet egy ilyen darabnak, de még gyakorláskor is önbizalmat ad egy látványosabb ruhadarab. 

Jól szellőzik 

A sportruházat esetében nagy tétje van a szellőzésnek. Hogy ne izzadj bele könnyen és gyorsan a ruhába, hogy levegőhöz jusson a bőröd. Főleg olyan ruházat esetében fontos elvárás ez, melyeket kifejezetten aktív, pulzusnövelő edzésekhez viselünk. Például egy futófelszerelés, egy aerobik nadrág, bármilyen fitness ruha jó, ha ki tud szellőzni. 

Néhány ruha esetében ez egy kényelmes és szellős pamutruhán keresztül testesül meg, de olyan edzőszettek is léteznek, ahol szellőzőhálókkal oldják meg ezt a problémát, esetleg a ruha szabása segíti az ideális szellőzést. De a mikroelasztikus anyagok izzadságelvezetőek és jól szellőznek, nem gyűrődnek. 

Olykor nem elég, ha egy ruha jól vezeti az izzadságot, az is számít, hogy jól szellőzzön. Például ha nyári melegben szabad levegőn végzett sportról van szó. 

Alkalmazkodik a körülményekhez: például ha kell, melegen tart

A kültéri sportok esetében több dologra is figyelni kell. A ruha legyen ellenálló, tartós, és időjárás-biztos. Nem árt vízlepergető és UV-álló ruhadarabokat választanod. Minden évszakban fontos a vízszigetelés. Ezért különféle impregnálással kezelt vagy más módon vízhatlanná tett edzőruhát választanod. Persze nem csak a meleghez vagy az esőhöz kell a alkalmazkodnia az edzőruhának. 

Fontos, hogy ősszel és télen például eléggé meleg, jó hőszigetelő ruhát viselj. Ilyen esetben a ruha testhőmérséklet-tartó képessége a legfontosabb. Ez azért számít, mert könnyen kihűlhetnek a bemelegített izmaid, ha a külső hőmérséklet nagyon hideg. Illetve megfázni is könnyű ilyenkor. Ezért hűvösben nagyon fontos a hőszigetelés. Ilyen szempontból a szövet és a test között maradó levegő mennyisége számít. Ezért lehet például ősszel és télen remek választás a gyapjú. Mert megtartja a meleget, de közben közben elvezeti az izzadságot. Fontos, hogy olyan ruhát válassz, ami tökéletesen passzol rád. Ha az edzőcuccod  túl bő, túl nagy, akkor sok levegő áramlik ki és be, így nem tud jól szigetelni a ruha. 

Csinosnak érzed benne magad

Mi számít még, ha edzőruháról van szó? A kényelem és a funkció mellett természetesen az is fontos, hogy szeresd a ruhát. A szabás, a színek és a minták mind passzoljanak a személyiségedhez és a stílusodhoz. Olyan ruhára van szükséged sport közben, amelyben nem csak komfortosan érzed magad, de csinosnak is. Hiszen ekkor vagy a legmagabiztosabb, és ez nem csak a teljesítményedre hat ki, hanem az edzés élményére is. Ha sportolsz, tedd teljessé az élvezetet, annak minden részletével együtt. Az edzőruha pedig nem egy apró részlet. 

Milyen felsőt válasszak?

Milyen felsőben érdemes edzeni? Természetesen ez is edzéstípustól függ. Vannak olyan sportok, ahol az izzadság elvezetése a legfontosabb,  van, amikor kényelmes lehet egy lenge ruha, máskor pedig a testhezálló a fontos.

Futáskor például a kényelmes illeszkedés és a nedvességelvezető anyagokból készülő felsőre van szükség. A rugalmas és könnyű anyagok nem nehezítik el az embert sport közben. Ezért ilyenkor például nem a pamut a legjobb választás. Szemben a pilates-szel vagy a jógával, amikor nem a dinamikus mozgás a lényeg, és egy jól szellőző pamut felsőben sokkal kényelmesebben érezheted magad. 

Jógánál, fitness felső vagy tánchoz viselt edzőruha esetében számít, hogy a felső jó tartást biztosító anyagból készüljön. A szabás azért fontos, hogy a pántok is biztosítsák a ruha stabilitását. Az is előny, ha a szabásnak, ötletes mintának köszönhetően szépen kihangsúlyozza a felső a mozdulataidat. Olyan sportnál, ahol számít a látvány, különösen előnyös egy okosan tervezett felső.

Mikor milyen topot érdemes viselni?

Mikor lehet kényelmes viselet egy top? Aerobic, tánc, futás közben tökéletes viselet lehet. Ráadásul egy vagány mintával, játékos szabással megtervezett top biztosan sokkal, de sokkal magabiztosabbá tesz. A top kiválasztásakor olyan részletekre is figyelhetsz, mint a beépített szivacsok, melyek intenzív mozgás esetén biztosítják a komfortérzetedet. Például olyan pántos felsőt is választhatsz, amely a mellrészébe belső top van beépítve. A megfelelő tartás és a kényelem így garantált lehet, és még sportmelltartót sem kell viselned hozzá. De egy duplafalú top is jó választás lehet, mert biztosítja a megfelelő tartást. Intenztív sporthoz pedig egy mell alatti gumírozott pánttal ellátott top lesz tökéletes. 

A rövid ujjú póló szerepe

A rövidujjú edzőruhák a legnépszerűbbek. Komfortos viselet, sőt, tulajdonképpen multifunkcionális darabnak számítanak, mivel nem csak edzőfelsőnek tudod hordani őket, hanem olykor kellemes és kényelmes aláöltözetként is használhatóak. A legkényelmesebb rövidujjú edzőfelsők  elasztikus anyagból készülnek. A nyáron, vagy még kellemes 20 fok feletti hőmérsékleten viselt rövidujjú felsők esetében szintén számít az izzadság elvezetésének képessége és a szellőzés. Ha futáshoz veszel ilyen ruhát, esetleg crossfitthez vagy küzdősporthoz, akkor sokat számít, hogy ne legyene olyan zavaró zsebek, varrások, cipzárok, melyek kidörzsölik a bőröd, vagy épp akadályoznak a hatékony edzésben. Más a helyzet a fitness felsőkkel, táncpólókkal: itt számít a látvány, a különböző pántok és érdekes szabás izgalmasabbá teszi a ruha megjelenését. 

Ha aláöltözetként viseljük a rövidujjút,  például futáshoz vagy túrázáshoz, akkor fontos, hogy jól vezesse az izzadságot. 

Mikor kell hosszú ujjú felső és milyen legyen?

Hűvös időben érdemes hosszú ujjú felsőt viselni a sporthoz, vagy legalább egy felsőt tarts magadnál. Miért? Mert fontos, hogy bemelegítés után ne hűljenek ki az izmaid. Például egy crossfit jellegű edzés esetében az intenzív szakasz utáni pihenőidő alatt könnyen visszahűlhetnek az izmok, ha hűvös van. Emellett természetesen az is számít, hogy ne fázz meg megizzadva. 

Futás, biciklizés közben egy hosszúujjú felső védelmet nyújt a hideg idővel és a széllel szemben. Lehet, hogy első blikkre a természetes pamutra gondolnál, de valójában a műszál sokkal előnyösebb lehet.  A sporthoz választott pólók mindig legyenek funkcionálisak. 

Hogyan válassz nadrágot sporthoz?

A nadrág esetében is arról kell döntened, hogy rövidszárú vagy hosszúszárú nadrág legyen, milyen legyen az anyaga, milyen szabás támogatja a legjobban az adott mozgásformát. Például egy kompressziós nadrág nagyban tudja támogatni a sport hatékonyságát. Egy ilyen nadrág különleges textilanyagának köszönhetően fokozza a teljesítményt. Mivel serkenti az oxigén áramlását, ezáltal az javul az éppen dolgozó izmok oxigénellátása. Egy ilyen nadrág támogatja az a láb védelmét, és általa csökkenhet az izomlázad mértéke.

Nem csak egy jó edzőtopra vagy pólóra, hanem egy sportnadrágra is jellemző, hogy  varrások és illesztések úgy vannak elkészítve, hogy nem irritálják a bőrfelületet mozgás közben. 

A kényelmes, puha és bő pamutnadrágok nem intenzív sporthoz, hanem könnyű nyújtáshoz, és a pulzust nem erőteljesen növelő gyakorlatokhoz javasoltak.

Tudtad, hogy a zokni is számít?

Sokszor csak az edzőtop, esetleg overall, vagy fitness szoknya kiválasztására figyelünk. Ezek látványos ruhadarabok, és tagadhatatlan, hogy nagyon sokat számítanak edzés közben. De az olyan részletekről, mint egy zokni, meg is feledkezünk. 

Pedig nagyon sokat számít, hiszen például egy futás közben bokát dörzsölő zokni, vagy egy felpattanó kavics véget is vet az edzésnek. Ezért számít, hogy olyan zoknit válasszunk, amely tökéletesen illeszkedik a lábunkhoz, nem gyűrődik, így nem dörzsölődik. Emellett pedig védi is a bőrünket. Emellett az is számít, hogy nagy melegben például nagyon vékony zoknit viseljünk. 

A pilates, a jóga, a talajtorna, sőt, a kettlebell vagy épp néhány küzdősport esetében inkább a mezítlábas edzés, vagy a zoknis edzés a jó döntés. A zokni mindenképpen legyen gyűrődésmentes és csúszásgátlós. Mert így sokkal könnyebben fogsz tudni mozogni. Ami pedig még fontosabb: a gyakorlatok végzése sokkal biztonságosabb lesz. 

Találd meg a tökéletes edzőszettet!

Összességében láthattad: nem mindegy, milyen időjáráshoz és milyen sporthoz választunk ruhát. Nagyon fontos a funkcionális edzőruha, és annak átgondolt kiválasztása. Sokat számít az anyag, például a power micro speciális fitness ruha alapanyag, melyekből az Indi-Go ruhái készülnek. 

De mindez nem minden. Az is számít, hogy a ruha legyen stílusos, érezd magad egyszerre sportosnak és gyönyörűnek benne. Legyen kényelmes, és nézzen ki jól. Illeszkedjen a személyiségedhez, mert nem csak a mindennapokban, de sportolás közben is olyan ruhát viselj, ami te vagy, téged tükröz.

Ha a tökéletes edzőruhát keresed, nézz szét kínálatunkban, ahol tökéletesen funkcionális darabokat találsz. Emellett kényelmesek, hogy mozgás közben ne zavarjanak. Na és ne feledkezzünk el a designról sem, mert hisszük, hogy egy edzőruha is lehet szép. 




 

 

 

Az oldal tetejére